БОГОРОДИЦА И МАЙКА НА СВЕТЛИНАТА

375 0

Автор: Навпактски митрополит Йеротей (Влахос)

Източник: johnsanidopoulos.com

Превод: Пламена Вълчева

Празникът, който тържествено отбелязваме в средата на август, ни показва всепочитаната личност на Всесветата. Празникът е наречен „Успение на Пресветата наша Владичица Богородица и Приснодева Мария”. В тези думи е скрита цялата тайна на Богомайката,  която е неотделима от тайната на Христос. В днешната проповед ще направим кратък анализ на думите в наименованието „Успение на Пресветата наша  Владичица Богородица и Приснодева Мария”.

Смъртта на Божията майка е наречена „Успение”, защото, от една страна, след Възкресението на Христос смъртта става заспиване и всички хора ще възкръснат с тялото си при Второто Христово пришествие, а от друга страна, защото Всесветата след своето Успение била пренесена на небето. Затова, според преданието на Църквата, при Второто Христово пришествие всеки от нас ще претърпи онова, което се е случило с Дева Мария при нейното Успение.

На второ място, Богомайката е наречена  „Пресвета”, защото тя е не само свята, осветена, но и превъзхождаща всички, които са свети. Тя е  „по-почитана от херувимите и несравнимо по-славна от серафимите”. Свети Григорий Палама казва, че Всесветата е върхът и съвършенството на всички светии. Нещо повече, всички пророци, апостоли, мъченици, отци, преподобни и изобщо всички светии я възпяват и прославят.

Също така Всесветата е наречена  „Владичица”, защото е майка на Владиката Христос. Несъмнено Христос е Господ и Владика на небето и земята, защото е единосъщен с Отца и Светия Дух, а Неговата Майка, от която Той е получил Своята човешка природа, е Владичица, заемаща специално място в тайната на божественото домостроителство, както и в живота на Църквата, и постоянно се застъпва всички за нас.

Освен това Всесветата е наречена „Богородица”, защото е родила не просто един велик човек, а Второто Лице на Светата Троица. Несторий и неговите единомишленици-еретици отхвърляли израза  „Божия майка”, както и термина  „Богородица”, защото смятали, че Всесветата е родила човека Христос, но не и Бога, Който само „произлязъл”, или  „дошъл”, или  „преминал” през нея, без да се роди „от нея”. Третият вселенски събор обаче утвърдил вярването на Църквата, че тя е Богородица, че е родила Бога и е дала плът на Второто Лице на Светата Троица, и че затова трябва да се нарича  „Богородица”. Това е не само философско, но и богословско вярване, защото апостолите, които видели Христос сияещ със светлината на Своето Божество, опитно познали, че Той е „Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен”, и поради това Всесветата е Богородица и майка на Светлината. Ето защо в деветата песен на канона на утренята свещеникът възглася: „Богородицата и майка на Светлината с песни да възвеличим”.

В наименованието на днешния празник Всесветата е наречена също „Приснодева Мария”. Думата „Мария” е нейното име, а думата „Приснодева” показва тайната на приснодевството, нейната съвършена чистота, понеже тя е била дева преди раждането, по време на бременността и след раждането. На всяка Богородична икона иконописецът рисува три звезди — една на челото, една на дясното ù рамо и една на лявото ù рамо, които обозначават приснодевството на Всесветата. Това е тайна. И това се потвърждава посредством опита от божествената слава.

Ето защо празникът „Успение на Пресветата наша Владичица Богородица и Приснодева Мария” ни разкрива цялата удивителна и благословена личност на Богомайката, която трябва да почитаме с пост, молитва, покаяние, славословие и Божествено причастие с Тялото и Кръвта на нейния Син, с духовна радост. Но също и като ѝ отдаваме почит с благоговейно произнасяне на нейното честно име, с моления и молитви към онази, която се застъпва за всички нас.

За много години, братя мои, и нека Всесветата се застъпва за всички нас и ни предпазва от всяко зло!