Автор: епископ Василий Родзянко
Източник: azbyka.ru
Превод: Пламена Вълчева
Въведението в храма на Пресвета Богородица има дълбок, свещен и тайнствен смисъл за всички нас. Въведение ще рече не влизане, а именно въвеждане. Това означава, че Пресветата Дева не е влязла сама, а е била въведена в храма. В това също има изключително дълбок смисъл, защото е свидетелство за това, че родителите ѝ и първосвещеникът са я въвели в Святая Святих. Първо родителите ѝ са я довели до тази светиня, а след това първосвещеникът, от името на тогавашната Църква и на цялата църковна йерархия, я е въвел в самата светиня. А това означава, че и други хора са взели участие в това велико събитие. Събитие, което се заключава в това, че е било завръщане в светилището след отпадането от него, след изгонването от него. Светите отци наричат Дева Мария втора Ева, защото в нейната личност се възстановява онова, което първата Ева, уви, е нарушила. Тогава заедно с Ева е отпаднал и Адам. А с Адам и Ева сме отпаднали и всички ние, цялото човечество. Всичко това е резултат от ужасната катастрофа с вселенски характер, която е настъпила вследствие на отпадането ни от източника на живота, от Бога.
И така, малкото дете се завръща в тази изгубена светиня, в този изгубен рай, извършвайки символично и литургично влизане в храма, посветен на Бога, в светилището, където пребивава Светият Дух, съединяващ човечеството с царството Божие. Човечеството се завръща отново в царството Божие в лицето на тази невръстна, чиста и свята девица, която не е влязла там сама, а е била въведена.
И тук откриваме дълбокия смисъл на това, че в продължение на векове в човечеството е протичала подготовка като обратно движение назад, към Бога. И в този смисъл е съсредоточена цялата Свещена история на Стария Завет. И от тези първи стъпки на Пресветата Дева вече изгрява зората на онази невечерна светлина, която ще озари целия Нов Завет и цялата Свещена история на нашето спасение. И тя озарява всички нас, всички нас заедно, всички нас целокупно и всеки един от нас поотделно. Днес всеки един от нас, заедно с цялата Църква и заедно с Пресветата Дева, се завръща в изгубения рай.
Днес всички ние влизаме в Божия храм, биваме въведени така, както тя е била въведена. И ако тя е била въведена от своите родители и от първосвещеника, то ние биваме въведени от Майката Църква и от Самия Небесен Отец, Който днес ни дава възможност да се завърнем в светилището, което сме изоставили. И ето, днес още веднъж се извършва онази несъмнено дълбока и мистична тайна, която бива свързвана с този свят празник и с нашето завръщане в рая, в Божието светилище.
21 ноември 1986 г.