Защо ходим на Света Литургия

1098 0
liturgia

Източник: orthodoxprayer.org
Превод: Павел Стефанов

Каква е целта на Светата Литургия?

Претворяването на виното, водата и хляба в светите Тяло и Кръв Христови, за освещаване на верните, които получават опрощаване на греховете си и наследство на Царството небесно.

Това е съединяването на Царството небесно със земния живот. Небесната (тържествуващата) църква и земната (войнстващата) църква се съединяват в този велик празник, за да прославят Бога и да бъдат в единение с Него.

Ние идваме на тази служба, за да бъдем преобразени чрез участието в Светото Причастие. Това е същото като да кажем, че участваме в плътта и божествеността на Иисус Христос. Светото Причастие и светата Литургия не могат да бъдат разделени. Това е най-великото от всички тайнства. Всички трябва да дойдат подготвени да участват в Божествените дарове.

Съединяване на Небесата и земята

Това е служба възвишена в своята красота и величие, вдъхновяваща страхопочитание към нашия Създател и Господ. Ние трябва да влезем в кораба на Църквата с голямо уважение и смирение, защото ние срещаме Небето на земята, място, където Небето и Земята наистина се съединяват по време на Литургията.

Преди православното християнство да се разпространи в териториите на днешна Русия, киевският княз св. Владимир изпратил пратеници в Константинопол (тогава столицата на Римската империя и център на християнството), за да потърси нова вяра за своя народ. Когато те участвали в Божествената литургия в катедралата “Света София”, ето какво съобщили:

Ние не знаехме дали сме на небето или на земята. Защото на земята няма такова великолепие и красота и не сме в състояние да го опишем. Знаем само, че Бог живее там сред хората и тяхната служба е по-великолепна от службите на другите народи. Защото не можем да забравим това преживяване там.“

А св. Йоан Златоуст казва: „Всеки път, когато се извършва Литургия на тази велика жертва (Безкръвната), трябва да си представяме, че сме на небето.“

Какво е значението на Светата Литургия?

Думата „Литургия“ произхожда от древногръцка дума leitos (хора) и ерогон (работа), буквално тя означава дело на хората. Тази дума първоначално е използвана за означаване на услуга, предоставяна на държавата от гражданите за подобряване на общественото благо. Можем да мислим за Божествената Литургия като обществено дело в полза на хората, така че Божиите хора да бъдат обгрижвани от Него. Щом ние участваме в тази служба, ние служим на Бога чрез светата Литургия.

Какво тя не е:

  • Литургията не е постановка, спектакъл или театрално представление
  • Не е само възпоменаване на исторически събития, а реално участие в тях, т.е. да ги изживяваме

Какво е:

  • Да се съберем заедно, за да се съединим с Бога, да се покланяме и да благодарим на Бога за всичко, което Той ни дава и тогава Бог ни предлага в замяна Светото Причастие, истинските Тяло и Кръв на Господ Иисус Христос. Това е да станем едно в Христос, общността на вярващите, всички съработници в Божието царство да хвалят и прославят Бога.
  • Тя е пълно участие в общението с нашия Господ и Спасител Иисус Христос като Живия Бог.
  • Тя е предвкусване на Царството Божие, където се събираме с Ангелите и с всички светии, за да хвалим и прославяме Бога

Кои са участниците?

  • Духовенство: епископи, свещеници и дякони.

Както епископ, така и свещеник, може да започне и да ръководи тази служба. Може да има дякон, който да помага на свещеника или на епископа да служи. Има и хора, определени да служат в олтара като олтарни помощници.

  • Миряни: всички онези хора, които са кръстени, вярвайки в Господ Иисус Христос и Църквата, която Той е основал.

Литургията не може да се служи без миряните. Верните са най-важната част от службата. Всички те са братя и сестри в Христос. Господ ни е казал, че където двама или трима са събрани в Негово име, Той е там посред тях (Мат. 18:20). Хората участват в песнопението и пеенето. Важно е всеки един да участва в пеенето, а не просто да идва да слуша пасивно хора и певците. Литургията е дело на хората.

Кога тя е основана?

В най-основната си форма тя е основана на Тайната вечеря между апостолите и Господ Иисус Христос.