Автор: Олга Рожнева
Източник: orthochristian.com
Превод: Павел Стефанов
Някои погрешно смятат, че Иисусовата молитва* е само за монаси. Обаче Оптинските старци са подтиквали миряните да се молят с Иисусовата молитва. Св. Варсануфий учи: „За да имаме памет за Бога, ние имаме Иисусовата молитва”. Той описва различните стъпки на молитвата:
„Иисусовата молитва е разделена на три, дори четири стъпки. Първата стъпка е устната молитва, когато умът често се разсейва и човекът трябва да положи големи усилия, за да събере разпръснатите си мисли. Тази молитва изисква труд, но дава едно покайно настроение.
Втората стъпка е молитвата на ума в сърцето, когато умът и сърцето, разумът и чувствата са едно; тогава молитвата се извършва без прекъсване. Без значение какво прави човек – яде, пие или почива – молитвата продължава.
Третата стъпка е творческата молитва, която може да премести планини с една дума. Такава молитва са имали някои светци.
Накрая, има и четвърта стъпка. Това е такова високо ниво на молитва, която имат само Ангелите, и тя може да бъде дадена само на един човек от цялото човечество.“
За да разберем по-добре какви дарове Господ изпраща на онези, които се молят и каква молитва съответства на духовното ниво на този, който се моли, св. Варсануфий обяснява по-подробно:
„Първият дар, който Господ дава в молитвата, е вниманието; т.е. когато умът може да пребивава в думите на молитвата, без да се разсейва от мислите. Но с такава внимателна, неразсеяна молитва сърцето все още мълчи. Нашите чувства и мисли са разделени, между тях няма съгласие. И така, първата молитва, първият дар, е неразсеяната молитва.
Втората молитва, вторият дар, е вътрешната молитва; когато чувствата и мислите са в съгласие и насочени към Бога. До този етап всяка борба със страст завършва с победа на страстта над човека; но от този етап нататък, когато умът и сърцето се молят заедно – т.е. чувствата и мислите са в Бога, страстите вече са победени. Те са победени, но не унищожени; те могат да се върнат ако човек е безгрижен. Тук страстите са като трупове, лежащи в ковчези, и ако някоя страст почне да мърда и да става, човекът чрез молитвата я бие и побеждава.
Третият дар е духовната молитва. Не мога да кажа нищо за тази молитва. Тук вече няма нищо земно в човека. Наистина, човек може да живее на земята, да ходи по земята, да седи, да пие и да яде, но в ума и мислите си е изцяло в Бога, в небесата. На някои дори се открива службата на ангелските чинове. Тази молитва е молитва на съзерцание. Този, който е постигнал тази молитва, вижда духовни неща, например състоянието на човешката душа, точно както ние виждаме материални неща, като на картина. Такива хора виждат с духовните си очи; в тях духът вижда.“
*
Как да се молим правилно с Иисусовата молитва
*
Св. Лев Оптински учи да се моли в простота на сърцето, очаквайки Божията милост – само Господ знае какво е полезно за всеки един човек:
„Молете се с Иисусовата молитва и ще дойде време, когато самата Божия милост ще просвети и научи душата ви за това как и кого да питате; и това, което търсите и желаете, ще ви бъде изпратено”.
Старците съветват да се молим с Иисусовата молитва възможно по-често, но не и да търсим някакви приятни чувства, духовни утешения или наслади.
Св. Амвросий Оптински обяснява:
„Без значение кой, никой никога не е паднал в демонична заблуда (прелест), като се е молил устно с Иисусовата молитва. Обаче тези, които неправилно се молят с Иисусовата молитва чрез ума и сърцето, често попадат в демонична заблуда. Затова преди всичко трябва да се придържаме към устната молитва и след това към умствената молитва и смирението; и едва тогава всеки, който може и ако е воля Божия, ще продължи към сърдечната молитва според наставленията на светите отци, които учат от опита”.
На въпроса как да се постигне сърдечна молитва и какво означава „да се спусне ума в сърцето“, св. Анатолий (Зерцалов) отговоря с предупреждение:
„Човек не трябва да търси мястото на сърцето; когато молитвата расте, тя ще го открие сама. Нашият стремеж е да вникнем с ума в думите: “Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй ме грешния”.
По време на Иисусовата молитва често се появява буря от помисли, посявани от врага. Св. Иларион учи да не противодействаме на вражеските помисли, защото само онези, които имат опит в молитвата, могат да направят това, а просто да продължим да се молим в простота на сърцето, надявайки се на Божията милост:
„И ако умът е пленен от вашите желания, тогава продължете с молитвата; но не противодействайте – противодействието все още не е ваша мярка.“
Оптинските старци предупреждават за необходимостта от смирение в молитвата. Веднъж една духовна дъщеря на Св. Амвросий му се оплакала, че когато произнася молитвата, тя се препъва в думите: „помилуй ме грешната”. Старецът отговорил: „Пишете, че когато се молите с Иисусовата молитва, вие преживявате някакъв вид препъване върху думите: „помилуй ме грешната”. Това показва, че сте извършили молитвата без нужното смирение, без което нашата молитва не е угодна на Бога. Затова принудете себе си да осъзнаете думата „грешната“ с правилното разбиране.”
Св. Варсануфий отбелязва, че всеки, който върви по пътя на Иисусовата молитва, може да срещне скърби, които той задължително трябва да приеме, без да роптае.
„Пътят на Иисусовата молитва е най-краткият, най-удобният път. Но не се оплаквайте, защото който ходи по този път, ще преживее скърби“.
*
Относно опасността да искаме духовни дарби и възвишена молитва
*
Оптинските старци предупреждават да не се впускаме в самостоятелен стремеж да достигнем по-възвишени нива на молитва или да си присвоим духовни дарби, било то сълзи по време на молитва, или чистота, или безстрастие.
Свети Лев Оптински пише, че който не е очистил сърцето си или не е победил страстите, не може да опази духовното богатство без вреда за себе си:
„Ако с Божията милост си вкусил сладостта и утехата от молитвата, но сега не ги намираш в себе си, ти униваш и считаш това за своя собствена вина. Това наистина е вярно. Но аз намирам също така и Божий Промисъл в това, което отнема тази утеха. Може ли някой, който не е победил страстите или не е очистил сърцето си, да запази тези богатства без вреда?! За твое добро не ти е дадено, за да не изпаднеш в прелест“.
И св. Варсануфий също предупреждава за опасността да искаме дарове и възвишени нива на молитва:
„Човек може да се моли да му бъде дадена неразсеяна молитва, но бих казал, че е грешно да се молим за дара на възвишени състояния на молитва. Това трябва да бъде изцяло оставено на Бога. Някои са искали възвишена молитва за себе си, Господ им дал според Своята милост, но това не им е било от полза…”
Св. Макарий Оптински казва:
„Помни: молитвата е дар, а не твоя собственост. Трябва да придобиеш този дар – не само чрез молитва, но и чрез всички други добри дела: смирение на ума, простота, търпение и невинност. Но без тези добродетели, човек може да мисли, че е придобил молитва, но е заблуден; това не е молитва, а маска на молитва“.
*Господи Иисусе Христе, Сине и Слове Божий, заради Пречистата Твоя Майка, помилуй мене грешния