МЛАДИТЕ ХОРА И ИНТЕРНЕТ: РОЛЯТА НА ЕНОРИЯТА

465 0

Автор: Атанасий Колиофутис

Превод: Константин Константинов

Една от причините, поради които този конкретен проблем има пастирско измерение и следователно попада в отговорностите на съвременния пастир, би могъл да бъде фактът, че постоянното и безразборно използване на интернет променя решително социалността на индивида, тъй като, засилвайки неговата безлична социалност, драматично диференцира общуването и взаимодействието на членовете на различните социални институции, които са призвани да съжителстват и да си сътрудничат в тях.

„Реалните отношения и общуването лице в лице изглежда отслабват” [1]. Дори членовете на семейството управляват свободното си време по все по-различен начин и се стремят към индивидуални действия. Именно в този контекст се появява терминът „култура на спалнята”, който се отнася до затворените дейности, които подрастващите извършват в спалните си. Така, когато губим личния си контакт с другите хора, съществува риск да не можем да ги разберем, тъй като опитът ни с езика на тялото и човешките мимики постепенно изчезва.

Човешките общества стават все по-малко сплотени, а социалното изключване се засилва, тъй като проучванията показват, че по-срамежливите, по-самотните и по-малко привлекателните хора в съвременните общества, които са неразделна част от тях и потвърждават тяхната мултикултурност, са склонни да премахват междуличностните контакти и да се задоволят с онлайн социални мрежи. Десоциализацията на всички тези хора, които, както и останалите членове на обществото, са образи на Бога и обогатяват обществата със спецификата на своята личност, в крайна сметка е удар по свободата на човешката личност и поставя под въпрос съвременната демокрация на участието на новите технологии [2].

Пристрастяването на младите хора към интернет ги десоциализира не само от традиционните институции на обществото, като семейството, но и от общностния живот на енорията, която е ядрото на църковния живот.

Ако общностният живот на членовете на църковното тяло е същността на истинския християнски живот, който насърчава вертикалната и хоризонталната общителност на вярващите, то пристрастяването на младите хора към интернет действа като разрушителна сила на тази непрекъсната общителност, която Църквата се стреми да развива.

Общностният дух на енорията не може да бъде заменен от никакъв вид онлайн общност, защото той има  евхаристийната основа.  Той се осъществява чрез причастяването с Тялото и Кръвта на Христос от вярващите, които по този начин са събрани в едно тяло с неразривни и неразрушими връзки. Чашата на живота е началото и краят на общностния живот на Църквата, без която той се прекратява и отменя.

В контекста на този духовен и общностен живот всеки вярващ идва и се присъединява към Църквата като личност, за да се срещне с други хора и най-вече със Самия жив Христос. Той не крие нито един елемент от личността си, което го прави уникална и неповторима личност. Той принася своите таланти, които са дарове на Божията благодат, и същевременно разкрива своите слабости и страсти, за да ги излекува чрез духовния живот на Църквата.

„Всеки от нас е призван да положи своя „дар” върху св. Трапеза. Някои пеят прекрасно, други имат дарбата да се молят, трети — дарбата на милосърдието и т.н. Даровете не са за самите нас, а за другите. Бог е Този, Който знае дали да ги упражняваме за и в Църквата, и по този начин ни прави участници в общия църковен живот” [3].

В контекста на енорията вярващите са призовани да живеят в Светия Дух тайната на Църквата. Те се борят да преодолеят своята индивидуалност и да живеят в безкористна любов по примера на Спасителя Христос. Те се стремят към взаимно проникване, взаимна подкрепа и хармонично сътрудничество, които са практическо доказателство за живота на онзи общностен дух, който обединява вярващите и насърчава перспективата за тяхното духовно усъвършенстване. Ето защо, доколкото пристрастяването на младите хора към интернет възпрепятства, отменя, премахва или замества срещата на вярващите с Христос и другите членове на църковното тяло, то се превръща в основен пастирски проблем, който трябва да бъде разгледан и третиран пастирски.

Бележки:

[1] Φραγκουλίδου Φ., Έφηβοι και Διαδίκτυο: Μελέτη των Επιδράσεων του Διαδικτύου στους Έφηβους Χρήστες, σ 28.

[2] Σύμφωνα με νέα μελέτη Βρετανών επιστημόνων, που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του BBC, το διαδίκτυο αλλάζει τη ζωή του ανθρώπου κατά τρόπο ώστε οι ανθρώπινες κοινωνίες να γίνονται συνεχώς και λιγότερο συνεκτικές: Βλ. σχ.: http://www.nooz.gr/tech/pos-to-diadiktuo-allazei-ti-zoi-mas.

[3]Σκέψεις του Μακαριωτάτου αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κατά την αντιφώνησή του σε τιμητική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο συνοδικό Μέγαρο για την συμπλήρωση πέντε ετών από την εκλογή του στον αρχιεπισκοπικό θρόνο: http://www.amen.gr/article12361.