НАЦИЯТА ИЛИ ХРИСТОС?

336 0

Автор: Баришевски архиепископ Виктор (Коцаба)

Източник: blogs.korrespondent.net

Превод: Пламена Вълчева

В деня, в който Православната църква чества паметта на свети Марк Ефески, ние, разбира се, си припомняме непримиримата му позиция относно унията с Католическата църква. Припомняме си, че на Флорентийския събор, който се провел във Ферара и Флоренция през 1438-1445 г., свети Марк отказал да подпише съглашението,  което потвърждавало, че зад догматичните нововъведения на Католическата църква стои авторитетът на Свещеното Писание и Свещеното Предание. Днес неговата позиция се смята за напълно естествена и самопонятна. Нещо повече, мнозина  православни християни са убедени, че той просто не е можел да постъпи другояче.

Но се оказва, че не е точно така. Той е можел да се оправдае с „ползата” за Църквата, с „нуждата” на държавата и „потребността” на народа. Понеже по онова време въпросът за признаването на католическите догмати бил пряко свързан с предоставянето на военна помощ на Византийската империя от страна на Римските папи. С други думи, от едната страна на везните били интересите на нацията, а от другата — правдата на Църквата. Свети Марк Ефески избрал второто.

Днес доста често чуваме обвинения по адрес на Църквата, че нейният живот не бива ни най-малко повлиян от политическите процеси. Обвиняват ни в много неща. Но всички тези обвинения са безпочвени. Не защото Църквата участва по някакъв начин в политическите процеси, а защото тя има съвсем други задачи. Тези задачи са ясно формулирани в Евангелието и не подлежат на корекция или промяна: „Но вие търсете царството Божие, и всичко това ще ви се придаде”. Ние, вярващите, сме призвани да бъдем граждани на небето, призвани сме да влезем в царството небесно, а не да се борим за земно царство. За съжаление,  ние твърде често забравяме за това и вместо да се стремим към „Отеческите обятия”, се опитваме да създадем рай на земята…

„Моето царство не е от тоя свят”, казва Христос. Това означава, че нито националните, нито държавните, нито каквито и да било други интереси могат да стоят по-високо от изреченото от Спасителя. „Покайте се, защото се приближи царството небесно”, което „вътре във вас е”. Именно този императив трябва да ръководи нашия живот и цялата наша деятелност. Нищо друго, нищо „повече” от това не е нужно на онези, които вярват в Христос.

Свети Марк Ефески ясно осъзнавал именно това. Неговият живот и неговият подвиг са опит да се изпълни евангелският призив за изменение на ума (покаяние), без което не е възможно да се придобие безценното съкровище — царството небесно.

2022