Автор: Деян Петров
„Господи, добре е да бъдем тука“ (Мат. 17:4)
Възлюбени в Христа Бога братя и сестри!
Честит и благословен празник! Днес Светата Православна Църква чества един от дванадесетте Господски празници – Преображение Господне. Исторически, денят на възкачването на нашия Господ Иисус Христос на високата планина, заедно с тримата си ученици – апостолите Петър, Иаков и Йоан е бил в края на земното дело на Спасителя – когато Той е на път за Йерусалим, за да намери Своята кръстна смърт и да постигне Възкресение, а на нас така да даде спасение. Преди това обаче имал да извърши още чудеса, да преподаде най-важните уроци на апостолите, на последователите си и на всички хора, които някога ще се обърнат към Него – за да разберат всички, че Той е Пътят, Истината и Живота, че Той е вратата към Царството Небесно.
Мнозина са били свидетели на чудните дела Господни, на беседите и поученията Христови. И тогава, и сега има много и различни лечители, учители, наставници. Разликата между тях обаче е огромна и именно на Преображение бива засвидетелствана истината и разкрита Божествената природа на Иисус Христос – като доказателство за това, кой Е Той всъщност, като събитие, което и до днес вдъхновява християните и разтърсва невярващите.
Какъв Е този човек, Който, беседва с най-великите сред пророците – Мойсей и Илия? Кой Е този, заради Когото Бог проговаря и казва ясно: „Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение“ – както при кръщението Му в река Йордан, но сега добавя и паметните думи, които изпълняваме и до днес: „Него слушайте.“?
Рядко Бог Отец говори така, със собствен глас и то така недвусмислено. Точно тогава, в този „светъл облак“, както е описан в Евангелието, се подкосяват краката на Апостолите и те падат по лице, както са изобразени на иконата на празника. До този момент са видели сиянието на Господа, лицето Му – ярко като слънце, дрехите – бели като светлина, разпознали са великите пророци, Мойсей и Илия, чули са и беседата помежду им за предстоящата смърт на Иисуса Христа в Йерусалим. Разтърсили са се, видели и изпитали са честта и славата Господни, дори св. ап. Петър с присъщата си непосредственост и деятелност възкликнал колко им е добре там, пожелал да останат така заедно и предложил даже сенници да направят за Господа, за Мойсей и за Илия! Вълнуващо поредно чудо! Та все пак толкова време са прекарали заедно, на толкова чудеса са станали свидетели. Следващото събитие обаче е това, което било абсолютно неочаквано, непонятно, непоносимо за човешкия ум – проявата на Бог Отец в облака и гласа Му. Велика тайна! Невъобразим миг! Абсолютно и неопровержимо доказателство за Божествената Синовност. Само заради един човек се случило това – Богочовека, Господа наш Иисус Христос, да се слави името Му вовеки! Заради Него, но и за всички християни, защото ако в оня момент тримата Апостоли съзрели за един миг частица от божествената Му същност, събрана в своето съвършенство и пълнота в човешкото Му тяло и битие, така и ние днес отбелязваме с радост и вълнение, с радостни песни, тържествени богослужения и искрени молитви това обещание, това доказателство за най-важното в живота на всеки от нас – срещата с Господа.
Това е всъщност Преображението, преображението Господне и преображението на християните, откриването на същността, връщането към изначалното състояние на светлина, ослепителният, но галещ окото светъл образ на чистота, истина и съвършенство, който Бог изобрази на планината, примерът пред Светите Апостоли и пред всички нас за живот, служба на другите и любов към ближния; това е заветът, това е заповедта и това е, което можем да сторим за Господа – да Го слушаме и на дело да се стараем да Го уподобим в човешкия си живот. Срещата с Господа е винаги паметна и разтърсваща, винаги преобразява, винаги е в светлина и изобличаваща. Което я прави непоносима.
Как Савел ослепя за дни, бидейки гонител на християните, при срещата си с Бога? И какво беше чудесното му изцеление и съответно преображение? Срещата с Ананий, чедото Христово в Дамаск.
Как се разтърсиха и паднаха на земята тези трима велики Апостоли: Петър – Скалата на вярата, Иаков – първият апостол – мъченик и Иоан – апостолът на любовта, трите стълба на християнството. Не издържаха Божието присъствие в Неговата най-малка и щадяща ги частица, но те бяха тримата свидетели пред целия свят, заедно с пророците Мойсей, възвестяващ в ада и Илия – тръбящ в Рая на Енох тази вест за идването на Божия Син.
Така ще бъде и в бъдния ден, когато ще дойде Сина Божий на облаците в цялата Си слава и няма да има никакво съмнение кой Е Той и за какво Е дошъл, да пребъде царството Му вовеки!
Преображение Господне е един миг, едно обещание, един празник – ярко доказателство за божествената същност на Иисус Христос, изобличение за всички човеци и извор на надежда, на непоносима за мрака светлина, непримирима за злото доброта и любов и всъщност изпитание за всеки християнин – какво изобразява в живота си и какво преобразява във всеки момент от него.
Възлюбени в Христа Бога братя и сестри, ние вярваме, че всеки християнин е вече променен човек, четем Свещеното Писание, молим се, посещаваме богослужения и се надяваме Бог да ни помилва и спаси. Промяната обаче не е достатъчна, ако е само мислена или вътрешна (метаноя), нужно е п р е о б р а ж е н и е (метаморфоза), видима промяна, изобразяване на практика на Божественото, заложено у всеки от нас; преобразяването, сиреч увеличаването, дори преувеличаването на всичко добро и истинно (от това не може да произтече никакво зло), превръщането на всеки християнин в увеличително стъкло, което да уголеми вярата и делата на самите нас и тези около нас, да фокусира лъча на светлината и истината, за да разпали пламъка на истинския християнски живот, живот вечен, в едно с Бога, светиите, апостолите и пророците.
Затова, ако ни идва да възкликнем, че ни е трудно, непоносимо, ако не се считаме годни или способни или пък ако искаме завинаги да останем в едно състояние на близост до Бога, нека се уверим, че вършим Божията воля, че „Него слушаме“, че сме на високата планина на Преображението Господне и ще стане ясно, че трябва да продължим – през трудности към звездите, през разпятие към възкресение и през смъртта към живот вечен, амин!