ПЛОДОВЕТЕ НА АСКЕЗАТА

492 0

Автор: архим. Павел Пападопулос

Превод: Константин Константинов

Ако се скандализираш лесно от другите, това е така, защото нямаш покаяние; не се занимаваш с твоите грехове и страсти, а предпочиташ да се занимаваш с прегрешенията на другите. Не е виновен другият, че се скандализираш. Виновен си ти, че си готов да осъдиш. Лесно прехвърляме вината върху другите. Това е едно друго свойство на нашия егоизъм, на нашето самохвалство, на нашето коравосърдечие, на нашата неразкаяност.

Другият може да съгрешава. Не е твоя работа да любопитстваш за живота му. Твоя работа е да видиш личните ти грешки и грехове и да се опиташ да се поправиш. И първата стъпка в това усилие е да разбереш, че твоето духовно преуспяване и спасение минава през твоя ближен, определя се чрез твоята връзка с другия, който и да е той. Твоето отношение и поведение, твоите помисли към другите показват висотата на сърцето и душата ти.

Не се самоизмамвай, спасението ти не се отсъжда по твоята индивидуална нравствена чистота или по пазенето на някакви индивидуални правила; защото не е достатъчно да живея нравствено с пости и черкуване, с молитви и коленопреклонения, когато оставам жесток към другите, когато мразя и осъждам, когато не прощавам и унижавам другите.

Аскезата е нужна, за да намерим  простотата и любовта, очистени от страстите ни и най-вече от егоизма ни. Затова и аскезата трябва да е рожба на послушанието; защото автентичното послушание се извършва чрез смирението.

За да видим дали аскезата ни е богоугодна, е нужно да видим нейните плодове. Плодът на аскезата е любящата ни връзка с Бога и с ближния. Ако някоя от тези две връзки страда, това означава, че упражняваме аскезата по егоистичен и себелюбив начин.

Както казваше един старец, не ми казвайте колко постите и бдите. Кажете ми колко състрадавате, дали прощавате, дали претърпявате неправди, дали обичате, дали оставате равнодушни при хули и похвали, дали живеете с простота, без да ставате пречка и мъчение за живота на другия човек.