Може ли да има семейство без деца

3146 0

Източник: semyaivera.ru
Превод: Иванка Чамова

Самата дума семейство (на руски – семья) звучи като седем (семь) и аз (я), т.е. седем за мен. Децата трябвало да бъдат много. Такова било понятието за семейство в древността и до неотдавна (дореволюционните) времена.

Сега понятието за семейство, а така също и за броя на децата значително се различава от многовековната християнска традиция. В нашия 21 век се счита за правилно да имаш две деца. Три деца – вече са много!…Не за всеки, за съжаление, това е по силата….не говоря за четири-пет деца.

Наистина не всички имат деца и когато някой от двойката има проблем просто се разрушава семейството.

Главният проблем на безплодието се крие в това, че младите съвременни съпруги в първите години на своя семеен живот нямат желание за деца. Живеят за себе си, за своето развитие и кариера, ползват вредни противозачатъчни средства, които нанасят непоправими увреждания на здравето.

По долу Ви предлагам да се запознаете с отговорите на протойерей Максим Козлов на следните въпроси:

Може ли православното семейство без деца?

Безплодието при един от съпрузите може ли да е повод за развод?

“Ако става дума за безплодие, дадено от Бога като изпитание за семейството, то разбира се, само по себе си отсъствието на деца, невъзможността да се родят, не е основание за разрушаване на семейството.

Семейството може да живее пълноценен живот с Христа и без деца. Да, със своите особености, със своите скърби, но това може да бъде само дълбоко вярващо семейство.

Ако става дума за нежелание да имат деца при запазване на плътските отношения, то това е безусловен грях – грях против Божия замисъл за семейство. Когато ние сами за себе си решаваме какво ни е нужно в живота, тогава ние не допускаме Бог в него. Това в православното семейство не трябва да се допуска.

Но ние знаем примери за изключителен подвиг на семейно съпружество, явяващо се като съвместно съществуване на брат и сестра в Христа, които в своя светски живот практически изминават пътя на монашеството – телесно въздържане един от друг, но с духовна близост.

Като пример така са живели със своите съпруги отец Йоан Кронштадтски и философ Алексей Федорович Лосев, станал монах с името Андроник. Разбира се това е голям подвиг, който не трябва да възлагаме на себе си самоцелно, а само е благословията и съвета на опитен духовник и да го пренесем пред Бога така, че хората да не знаят за това. Това също може да бъде християнски път на семеен живот без деца.

И въпреки всичко, ако бездетните съпруги имат голямо желание да заченат дете, те трябва да се молят за Божията милост. Така също да дадат обещание да родят най-малко три деца, а не едно-две. Господ дава деца на такива усърдни родители.