КРЪСТНИЯТ ЗНАК

3426 0

 

Източник: http://orthodoxinfo.com
Превод: Павел Стефанов

Кръстният знак е най-мощното оръжие срещу изкушенията от демоните от древни времена до наши дни.
Кръстният знак е основен елемент на православния живот. Той трябва да бъде като втора природа на всеки, който иска да бъде православен християнин. На практика Кръстният знак се използва във всяка ситуация в живота. Преди храна, преди сън, или когато се събудим сутринта, ние трябва винаги да се прекръстваме.

Голямото духовно предимство на този навик е това, че когато ние се сблъскваме с опасни и рискови ситуации, ние ще изобразим Кръстния знак на себе си, без колебание. Това може да спаси живота ни или даже душата ни, в зависимост от обстоятелствата. Свети Варсануфий Велики пише:

„Демоните могат да ни се показват във вид на Господ Иисус Христос, на ангел или на друг човек, не само на сън, но дори когато сме будни – сатаната може да се преобразява като ангел на светлината. Но Кръстът Христов, на чиято сила, според песнопенията на Църквата, дяволът дори не смее да погледне – защото той трепери и се свива, бидейки неспособен да издържи неговата сила, дяволът не може да изобрази”

Понеже Кръстният знак има такъв мощен ефект върху демоничните сили, хората често изпитват чувство на стеснителност, когато се опитват да се прекръстят. Нашата слаба плът също се бунтува против външните прояви на вярата. Но това може да бъде преодоляно доста лесно ако се стремим да се подвизаваме и да започнем да разбираме огромната сила на Кръста, както Св. ап. Павел казва „а мене да ми не дава Господ да се хваля, освен с кръста на Господа нашего Иисуса Христа, чрез който за мене светът е разпнат, и аз за света” (Гал. 6:14).

За да изобразим Кръстният знак ние събираме палеца, първия и втория пръст на дясната ръка заедно, символизирайки Трите Лица или Ипостаси на Светата Троица. След това сгъваме четвъртия и петия пръст, символизирайки двете естества на Господ Иисус Христос – божествената и човешката, Който слезе от Небесата на земята, за да спаси човеците. Държейки дясната си ръка по този начин ние докосваме с върха на трите пръста челото, корема, дясното рамо и лявото рамо в тази последователност. След това отпускаме ръката си до тялото.

Правилно направен (всеки трябва да внимава да се прекръсти бавно и с благоговение) Кръстният знак има огромна духовна сила. Това е така, защото ние не само утвърждаваме нашата вяра в изкупителната жертва на Христос на Кръста на Голгота, но потвърждаваме нашата вяра в Светата Троица и в човешката и в божествената природа на Христос, а това са основните догмати на православната вяра.

Кръстният знак е неразделна част от християнския живот в Ранната Църква. Това е устно предание, което всеки християнин приемал за даденост, нещо като светото Кръщение. Така свети Василий Велики казва следното в своя трактат „За Светия Дух”:

„Ако ние бяхме отхвърлили това предание, понеже не е написано, на основание, че уж е маловажно, то ние щяхме непреднамерено да нарушим Евангелието много съществено; но вместо това ние трябва да направим ясно и кратко определение и нищо повече. Например кой ни е учил писмено да използваме Кръстния знак, та нали ние имаме вяра в Нашия Господ Иисус Христос?”

С това св. Василий Велики показва, че Кръстния знак е „първия и най-ярък пример” на устно предание. Има много примери от живота на светите Отци от апостолските времена до наши дни, които свидетелстват за силата и защитата, които получават православните християни чрез благоговейно изобразяване на Кръстния знак върху себе си. Светците и Мъчениците от всички векове са били избавяни от огън, от диви зверове, от демонични нападения, от плътски изкушения, от отрова и т.н. от вярност към това древно предание:

„Тайнствената сила на Кръста, колкото и да е необяснима, е действителна и неоспорима. Свети Йоан Златоуст казва „Ако ние се опитваме да изгоним демоните , ние използваме Кръста, а също така той е в помощ и за лечение на болести”. Св. Бенедикт Нурсийски направил Кръстния знак върху чаша, пълна с отрова, и тя се е пръснала сякаш счупена от камък. Св. Иулиан направил Кръстния знак също върху чаша с отрова, поднесена на него, и изпил отровата, без да претърпи никаква вреда. Св. мъченица Василиса Никомидийска се оградила със знака на Кръста и стояла в средата на пламъците абсолютно невредима. Светите мъченици Авдон и Сенис оградили себе си с Кръстното знамение, когато срещу тях били пуснати гладни диви зверове, и тозчас зверовете станали послушни и кротки като агнета. Кръстният знак е най-мощното оръжие срещу изкушенията от бесовете. Най-свирепите стрели на дявола се разпръсват в нищото, като дим, когато човек прекръсти себе си с Кръстния знак. По този начин, чрез благата воля на Господ Иисус Христос някогашния символ на безчестието и срама, Кръстът, станал след Неговото разпятие средство за всепобеждаваща мощ и сила.

Кръстният знак, както казахме, трябва да бъде като автоматична реакция при всяко действие, което правим и във всяко изпитание, на което сме подложени. Това е особено вярно, когато върху ума ни напират да влязат нечисти и блудни помисли. Такива помисли може би не са грях сами по себе си, но могат да ни въведат към грях. Следователно, много е важно веднага да ги разсеем чрез изобразяване на Кръстния знак с вяра. Също така ние трябва да добавим, че благоговейното изобразяване на Кръста предполага, че човек полага искрени усилия да води християнски живот или че се намира в истинско покаяние. Кръстният знак не е талисман срещу тези неща, които не искаме да приемем с търпение. Той съдържа духовна сила, която винаги се основава на човешкото намерение. Той не е нещо магическо. Ако пренебрегваме да се молим или да спазваме постите, или ако не изпитваме разкаяние за нашата небрежност, не трябва да се изненадваме ако Кръстния знак не ни изцери по магичен начин. По Божий промисъл могат да се случат някои необикновени неща. Но истинските духовни резултати са вследствие на искрена преданост на Бога и отдаване на себе си на Божията воля, независимо от обстоятелствата.